Επιλογή Σελίδας
Print Friendly, PDF & Email

Εκστρατεία Ενημέρωσης Εκπαιδευτικής Κοινότητας και Ευρύτερου Κοινού για το Θαλάσσιο Περιβάλλον, τη Ναυτιλία και τις Επιστήμες σε 24 πόλεις της Ελλάδας

Η HELMEPA, με την οικονομική υποστήριξη του Βρετανικού Κοινωφελούς Ιδρύματος “Lloyd’s Register Foundation” (LRF), υλοποίησε ενημερωτικές εκστρατείες της μαθητικής κοινότητας αλλά και της ευρύτερης κοινωνίας σε 24 πόλεις της Ελλάδας στο διάστημα 2011 – 2017.

Συγκεκριμένα, το LRF χρηματοδότησε την 3ετή Εκστρατεία «Ενημέρωση για το Θαλάσσιο Περιβάλλον και τις Επιστήμες» της HELMEPA που πραγματοποιήθηκε σε 12 πόλεις-περιοχές της χώρας μεταξύ 2011 και 2014. Με βάση τα ικανοποιητικά αποτελέσματα αυτής της εκστρατείας, το LRF χρηματοδότησε ένα ακόμη 3ετές πρόγραμμα με τίτλο «Εκστρατεία Ενημέρωσης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας και του Ευρύτερου Κοινού για το Θαλάσσιο Περιβάλλον, τη Ναυτιλία και τις Επιστήμες», που υλοποιήθηκε σε 14 πόλεις μεταξύ 2014 και 2017.

Οι στόχοι της εξαετούς πρωτοβουλίας ήταν:

  • Ενημέρωση μαθητών και Εκπαιδευτικών για το Θαλάσσιο Περιβάλλον, τη Ναυτιλία, τις Επιστήμες, τη Μηχανική και τις Νέες Τεχνολογίες. Ειδικότερα, πληροφόρηση των παιδιών με βιωματικό, σύγχρονο τρόπο ώστε να τα εμπνεύσει να ασχοληθούν με τις επιστήμες, τη μηχανική και τις νέες τεχνολογίες που υπάρχουν στην υπηρεσία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
  • Ευαισθητοποίηση ΟΤΑ και Φορέων και ευρύτερης κοινωνίας για την προστασία του περιβάλλοντος.

Οι δράσεις της Εκστρατείας σε κάθε περιοχή περιέλαβαν:

  • Περιβαλλοντική Έκθεση – Οργανωμένες Σχολικές Επισκέψεις
  • Ημερίδα: «Απορρίμματα σε Θάλασσες και Ακτές»
  • Σεμινάριο προς Εκπαιδευτικούς: «Θάλασσα και Άνθρωπος – Διασφαλίζοντας ένα Βιώσιμο Μέλλον
  • Έρευνα επιπέδου ευαισθητοποίησης μαθητών

Σε κάθε πόλη, η Εκστρατεία τέθηκε υπό την αιγίδα των Δημοτικών Αρχών, που συνέδραμαν την πρωτοβουλία και συμμετείχαν στην προβολή των στόχων της Εκστρατείας σε τοπικό επίπεδο, ενώ οι επισκέψεις στην Περιβαλλοντική Έκθεση πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της κάθε περιοχής.

24 πόλεις-σταθμοί της Εκστρατείας

1. Αίγινα
2. Αίγιο
3. Αλεξανδρούπολη
4. Βόλος
5. Ηράκλειο
6. Θεσσαλονίκη
7. Θήβα
8. Καβάλα
9. Κιλκίς
10. Κομοτηνή
11. Κόρινθος
12. Λουτράκι
13.Μαρμάρι/Kάρυστος
14. Νάξος
15. Ναύπλιο
16. Πειραιάς
17. Πόρος
18. Ρόδος
19. Σάμος
20. Σέρρες
21. Σκιάθος
22. Σπάρτη
23. Χαλκίδα
24. Χίος

Οι 4 θεματικές ενότητες της Έκθεσης

✔ Θαλάσσια οικοσυστήματα
✔ Τι μας προσφέρει η θάλασσα
✔ Σημασία του θαλάσσιου
περιβάλλοντος για την Ελλάδα
✔ Στερεά απορρίμματα
και πλαστικά
✔ Βιομηχανικά και αστικά λύματα
✔ Γεωργική ρύπανση
✔ Υπεραλίευση – Ξενικά είδη
✔ Κλιματική αλλαγή
✔ Θαλάσσια διαστρωμάτωση
✔ Εξερευνώντας τα βάθη
του ωκεανού
✔ Επιστήμες και θάλασσα
✔ Τεχνικά μέσα θαλάσσιας έρευνας
✔ Ναυτιλία και παγκόσμια
οικονομία
✔ Κύρια μέρη πλοίου
✔ Τύποι εμπορικών πλοίων
✔ Ναυπηγική και Μηχανολογία
✔ Πλοία του μέλλοντος
✔ Πρόληψη ρύπανσης από
τα πλοία

Η Εκστρατεία διήρκησε συνολικά 379 ημέρες στις 24 περιοχές και την Περιβαλλοντική Έκθεση επισκέφθηκαν:

. 26.689 μαθητές 497 Σχολείων
(17.794 Δημοτικών Σχολείων και 8.894 Γυμνασίων)
. 1.931 εκπαιδευτικοί

Ημερίδα «Απορρίμματα σε Θάλασσες και Ακτές»

Στο πλαίσιο της πρώτης 3ετίας της Εκστρατείας, σε κάθε πόλη πραγματοποιήθηκε Ημερίδα με τίτλο «Απορρίμματα σε Θάλασσες και Ακτές», με συνολική συμμετοχή 1.200 εκπροσώπων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Στη διάρκεια της κάθε Ημερίδας έγινε ενημέρωση για τη ρύπανση με στερεά απορρίμματα σε Ελλάδα και διεθνώς, παρουσιάστηκαν τοπικά προβλήματα από φορείς, ενώ συζητήθηκαν οι πιθανές λύσεις και οι τρόποι αντιμετώπισης του περιβαλλοντικού αυτού προβλήματος. Τα κοινά συμπεράσματα από τις 12 Ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν είναι ότι τα απορρίμματα:

. αποτελούν σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα σε όλες τις περιοχές και είναι εντονότερο σε περιοχές με αστικά και βιομηχανικά απόβλητα.

. εντοπίζονται στις ακτές κυρίως λόγω άγνοιας, αδιαφορίας και έλλειψης ελέγχου, π.χ. πλαστικά, μπάζα.

. εντοπίζονται ακόμη και σε βυθούς λόγω παράνομων απορρίψεων.

Σεμινάριο για Εκπαιδευτικούς «Θάλασσα και Άνθρωπος: Διασφαλίζοντας ένα Βιώσιμο Μέλλον»

Στη διάρκεια της δεύτερης 3ετίας της Εκστρατείας, πραγματοποιήθηκαν 10 Σεμινάρια για εκπαιδευτικούς με τίτλο: «Θάλασσα και Άνθρωπος: Διασφαλίζοντας ένα Βιώσιμο Μέλλον». Στόχος του Σεμιναρίου ήταν η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για πρόσφατες εξελίξεις στους θεματικούς τομείς της Εκστρατείας καθώς και η πληροφόρηση για σύγχρονες περιβαλλοντικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα, όπως η κλιματική αλλαγή και η ρύπανση από τα θαλάσσια απορρίμματα. Το Σεμινάριο παρακολούθησαν 400 εκπαιδευτικοί, από τους οποίους οι 335 έγιναν μέλη του «Δικτύου Εθελοντών Εκπαιδευτικών για το Θαλάσσιο Περιβάλλον». Τα μέλη του Δικτύου έχουν πρόσβαση σε αποκλειστικό διαδικτυακό χώρο με αναφορές και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό που μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να ενισχύσουν τη γνώση των μαθητών τους, ενώ λαμβάνουν τακτική ενημέρωση σε επιστημονικές εξελίξεις στους θεματικούς τομείς της Εκστρατείας.

Άλλες δράσεις

Κατά την παραμονή της Εκστρατείας σε κάθε πόλη πραγματοποιήθηκαν και άλλες περιβαλλοντικές και ενημερωτικές δράσεις, όπως εθελοντικοί καθαρισμοί ακτών και βυθού, επισκέψεις μαθητών σε Λιμεναρχεία, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και εταιρείες-Μέλη, εκπαιδευτικές ξεναγήσεις σε Προστατευόμενες Περιοχές, επίδειξη-εξάσκηση στην ανακύκλωση κ.α.

Έρευνα επιπέδου ευαισθητοποίησης μαθητών

Οι μαθητές που επισκέφτηκαν την Έκθεση πήραν μέρος σε έρευνα με στόχο να αξιολογηθεί το επίπεδο της περιβαλλοντικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησής τους, από την οποία προέκυψαν τα παρακάτω:

  • Κύριο περιβαλλοντικό πρόβλημα για τους μαθητές είναι τα απορρίμματα σε δρόμους και παραλίες στην περιοχή τους
  • 8 στους 10 μαθητές Γυμνασίου θεωρούν καθήκον τους να προστατεύουν το περιβάλλον και κάνουν παρατηρήσεις σε ανθρώπους που ρυπαίνουν
  • 2 στους 3 μαθητές έχουν πάρει μέρος σε περιβαλλοντική δράση, όπως καθαρισμός παραλίας, δεντροφύτευση κ.α.
  • 9 στους 10 μαθητές συμμετέχουν σε πρόγραμμα ανακύκλωσης

Η επίδραση της Εκστρατείας στην εκπαιδευτική κοινότητα και την τοπική κοινωνία

Ως επακόλουθο της Εκστρατείας και των ενημερωτικών δράσεων που πραγματοποιήθηκαν σε κάθε πόλη, μαθητές, εκπαιδευτικοί και το ευρύτερο κοινό κινητοποιήθηκαν στη συνέχεια στην περιοχή τους με ποικίλους τρόπους. Εμείς καταγράψαμε τα παρακάτω:

  • 210 καθαρισμοί ακτών με 7.661 εθελοντές
  • 11.500 μαθητές νέα μέλη στο Πρόγραμμα «Παιδική HELMEPA»
  • 8.000 δράσεις από τα νέα αυτά μέλη

Επίσης, οι εκπαιδευτικοί μετά το τέλος της Εκστρατείας ανέφεραν πως:

  • Ενισχύθηκε το ενδιαφέρον τους για περιβαλλοντικά θέματα
  • 1 στους 2 δήλωσαν συμμετοχή στα Προγράμματα της HELMEPA, «Παιδική HELMEPA» ή/και Ναυτίλοι
  • 3 στους 4 θέλουν περισσότερη ενημέρωση των μαθητών σε ναυτιλία, επιστήμες και μηχανική
  • 4 στους 5 οργάνωσαν εθελοντικό καθαρισμό ή άλλη δράση με τους μαθητές τους

Τέλος, οι τοπικοί φορείς που συνέβαλαν στην υλοποίηση της Εκστρατείας ή/και συμμετείχαν στις δράσεις, δήλωσαν:

  • 93%: Η Εκστρατεία συνέβαλε στην ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τα περιβαλλοντικά ζητήματα
  • 98%: Οι περιβαλλοντικές δράσεις των παιδιών συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.
  • 86%:  Χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση και δράσεις
  • Όλοι: Είναι χρήσιμο να διοργανώνονται παρόμοιες πρωτοβουλίες συχνότερα

Η HELMEPA ευχαριστεί μαθητές, εκπαιδευτικούς, Δημοτικές Αρχές, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, φορείς και οργανώσεις καθώς και το ευρύ κοινό για τη θερμή τους ανταπόκριση στα μηνύματα της Εκστρατείας, στέλνοντας μήνυμα ελπίδας για ένα καλύτερο αύριο, με σεβασμό στο πολύτιμο φυσικό μας περιβάλλον!

Να Σώσουμε τις Θάλασσες
  • en
  • el
23 July 2019
Ναυτιλιακό Επιμορφωτικό Κέντρο για Πρόληψη της Ρύπανσης, Ασφάλεια στη Θάλασσα και Περιβαλλοντική Ενημέρωση
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΟΙΝΟΥ LRF 2011-2017